Про мене

Моє фото
Давайте знайомитись. Я, Мартинюк Іванна Петрівна. Народилася 18 квітня 1990 року в с. Боб'ятин. Працюю вчителем початкових класів в Боб'ятинському НВК "ЗШ І - ІІ ступенів - дитячий садок"

пʼятниця, 8 квітня 2016 р.

Природознавство
Дата: 11.02.2016                                                                                                                                        Клас: 3
Тема: Розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насіння. Як виростити нову рослину без насіння.
Мета: Формувати уявлення про розмноження квіткових рослин, умови проростання насіння (тепло, вода, повітря), умови росту і розвитку рослин (тепло, вода, повітря, світло), про способи розмноження рослин іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростками; сформувати поняття «плоди», формувати уявлення про пристосування плодів і насіння до розповсюдження. Розвивати спостережливість, аналітико-синтетичні навички, вміння узагальнювати, мовлення. Виховувати бережне відношення до природи, уміння працювати в колективі, інтерес до предмету.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Обладнання: картки, слайди, опорні слова, таблиця, дослідницький матеріал (квасоля, горох, цибулина, листочок фіалки)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Доброго дня, діти.
Психогімнастика:
-         Я – яскраве сонечко. Я зігріваю всіх навколо своєю посмішкою, передаю тепло всім своїм друзям.
-         Уявіть, що ви теж маленькі сонечка. Посміхніться один одному, зігрійте своїм теплом всіх навколо.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити,
Запам'ятовувати, відповідати.
-         А такі яскраві сонечка допоможуть підвести підсумок нашої плідної діяльності (стікери – смайли).
II. Фенологічні спостереження.
-         Яке сьогодні число, місяць, день тижня?
-         Який стан неба? Чи є опади?
-         Яка температура повітря?
ІІI. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
1.      Фронтальна бесіда (складаємо квітку)
-         На які групи поділяються квіткові рослини? (дерева, кущі, трав’янисті рослини)  Наведіть приклади квіткових дерев, кущів, трав’янистих рослин.
-         Назвіть органи квіткових рослин.
-         Давайте поміркуємо, чим відрізняються квіткові рослини від інших? (квіткою)
-         Подивіться, яку гарну квітку ми з вами склали. Чудово, коли ми можемо помилуватися квітами в природі. Як ви думаєте, квітка – це лише окраса рослини?
-         Сьогодні на уроці ми дізнаємось для чого рослині квітка, як можна виростити нову рослину.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.      Способи запилення рослин. Розповідь вчителя.
Все живе в довкіллі,діти,
Прагне до продовження.
Для рослини чи для квітки
Є способи розмноження.
Слайд №1
-         Квітка є органом розмноження квіткових рослин. Плід з насінням утворюється з квітки лише після запилення (вивішується на дошку опорне слово) пилком. Як це відбувається в природі?
-         Давайте з вами заплющимо очі і помандруємо на лісову поляну, у сад, на луг. Там світить яскраве сонечко, цвітуть дерева, квіти. Повіває легенький вітерець, який лоскоче обличчя. Хто весело літає над рослинами? (Бджоли, комахи, метелики, джмелі)
      Слайд №2,3,4
-         Так. Це різні комахи збирають із квіток солодкий сік — нектар. Крім нектару, у квіток є пилок. Коли комаха сідає на квітку, пилок потрапляє на її тіло. Комаха перелітає до іншої квітки і переносить на неї пилок. Так відбувається запилення. Бджіл, метеликів, джмелів називають комахами-запилювачами.
Слайд №5,6
-         Але не всі квіти яскраві, великі і мають запах. Тому багато квітів запилюються вітром. Вітер переносить жовтий пилок над посівами пшениці, вівса... Вітром запилюються і дерева: дуб, вільха, береза.
Слайд № 7
     Гра «Рослини, шикуйся!»
Діти отримують картки з назвами рослин, які опилюються комахами і вітром.
-         Увага! Шикуймося рослини, які опилюються вітром. (Діти шикуються і вголос називають свою рослину). А тепер шикуймося рослини, що опилюються комахами.
2.      Пристосування рослин до розповсюдження. Розповідь-бесіда.
-         Плоди захищають насіння і сприяють його розповсюдженню в природі. Плоди і насіння рослин дуже різноманітні. Вони можуть бути великими і твердими, як у горіха, дрібними і легкими, наче порошинки, як у тополі. Великі й соковиті плоди ростуть на наших яблунях і грушах. Вони дуже поживні й багаті на вітаміни, а тому їх охоче поїдають як люди, так і птахи та звірі. Насіння не пошкоджується в них у шлунку. Потрапляючи разом з послідом у ґрунт, воно проростає.
Слайди №8,9,10,11,12,13,14
-         Давайте розглянемо колекції плодів і насіння. На що схожі плоди клена, ясена? (На крильця. Вони переносяться вітром.)
-         Осот, череда і лопух мають гачечки.
-         А як розповсюджуються плоди горобини, калини, обліпихи? Вони ж такі привабливі! (Птахами)
Бліц-опитування
-         Що утворюється з квітки?
-         За яких умов з квітки може утворитися плід з насінням?
-         Які пристосування для розповсюдження мають плоди?
Вправа для очей (кленовий вальс)Виконується під музику
- Давайте очима прослідкуємо подорож насінини клена. Як гарно вона витанцьовує в повітрі!
3. Умови проростання рослини. Дослідницька діяльність.
- Одна насінина з кленової крони
Довірливо сіла мені на долоню.
І каже: — Я довго блукала над містом,
Але на асфальт не наважилась сісти.
Благаю, мій друже, якщо це не важко,
Візьми й посади мене в землю, будь ласка.
Я виросту кленом у нашому краї
І листом зеленим тебе привітаю.
Проблемна ситуація.
-         Чому насіння не наважилось сісти на асфальт?
-         Ось у нас з вами також є насіння квасолі. Покладіть її на долоньку. Уважно її роздивіться. Торкніться пальчиком, яка вона на дотик?
-         Квасолинку можна покласти в кишеню, шухлядку. Вона там буде довго лежати. Але всередині неї ціле життя. Життя рослини. Цю суху квасолинку можна перетворити на молодий паросток. Щоб вдихнути в неї життя, не обов’язково бути чарівником.
Проблемна ситуація.
-         Що треба зробити, щоб проросла квасолинка? (вода, тепло, повітря)
Слайд №15,16
-         Під час проростання насіння спочатку з’являється малесенький корінець, а потім стебельце з двома листочками – це проросток. Потім проросток розвивається у дорослу рослину.
Фізкультхвилинка (психогімнастика «Саджаємо насінинку»)
 + «Солнышко лучистое» під музичний супровід
-         Наша насінинка проросла і перетворилась на ось таку рослину. (розглядаємо проростки квасолі)
-         Що треба зробити, щоб ця рослина розвивалась далі?
 Індивідуальна робота з картками.
На картках зображені стадії розвитку квасолі від насінини до дорослої рослини. Необхідно пронумерувати їх.
Взаємоперевірка (на дошці - таблиця)
3.      Як виростити нову рослину без насіння.
-         Отже, зробимо висновок:
Більшість квіткових рослин
Створюють насіння.
Лиш впаде кілька зернин,
Й проростає зілля.
Те насіння можуть птахи
Перенести в інший край.
Або вітерець крилатий.
Або дощик-водограй.
-         Виростити нову рослину можна не тільки з насіння.
(Слайди, а діти на картках з’єднують рослину зі способом розмноження)
Слайд 17
Полуниця і суниця
мають вусики тоненькі.
Ними схочуть поділиться –
І вже кущики новенькі.
Слайд 18
Гарний кущик винограду
Всі розмножить будуть раді.
Відріж тоненьке стебельце-живець,
Прикопуй – і роботі вже кінець.
Живцями, тільки листковими, розмножується кімнатна фіалка – сенполія.
Слайд 19
Для розмноження весняної днини
Ще існують в квітки – цибулини.
Гіацинт, тюльпан, а чи нарцис
Від цибульки швидко розрослись.
Слайд 20
А ромашки, флокси чи дзвіночки
Розгалужене коріння мають.
Щоб у них були синочки й дочки,
Вони те коріння поділяють (розмноження кореневищем)
Слайд 21
Бульбами розмножуються картопля і земляна груша.
Тож всі способи розмноження
Існують завжди в згоді,
Щоб життя рослин продовжилось
На радість людям і природі.
V. Закріплення матеріалу.
1.  Робота в групах з картками «Викресли зайве».
- Тюльпан, нарцис, конвалія, пролісок (конвалія – кореневищем, решта – цибулинами)
- Півники, сенполія, осот, сон трава – (сенполія – живцями, решта – кореневищами)
- Виноград, порічки, суниці, аґрус – (суниця –вусами, решта – живцями)
- Конвалія, папороть, осот, картопля – (картопля – бульбами, решта - кореневищем)
Діти виходять групами до дошки і обґрунтовують свій вибір.
2.      Гра «Продовж речення»
-         Продовжте речення: органом розмноження квіткових рослин є….
-         Запилення відбувається за допомогою………..
-         Щоб рослина добре росла і розвивалась їй потрібні……
VІ. Підсумок уроку.
1.      Рефлексія «Я навчився, я дізнався».
2.      Оцініть кожен свою діяльність на уроці спочатку оплесками: якщо вас все влаштовує, плескаємо над головою, якщо не все вас влаштовує – внизу.
3.      Оцінювання вчителем.

-         Дякую вам, діти, за співпрацю.

Немає коментарів:

Дописати коментар