Про мене

Моє фото
Давайте знайомитись. Я, Мартинюк Іванна Петрівна. Народилася 18 квітня 1990 року в с. Боб'ятин. Працюю вчителем початкових класів в Боб'ятинському НВК "ЗШ І - ІІ ступенів - дитячий садок"

пʼятниця, 8 квітня 2016 р.







ДОПОВІДЬ НА ТЕМУ: 
«ВИКОРИСТАННЯ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР НА УРОКАХ З МЕТОЮ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЛЯМ ТА ПОЧАТКОВОЮ ЛАНКОЮ ОСВІТИ»



Підготувала:
Вчитель початкових класів
Бобятинського НВК
«ЗШ І – ІІ ступенів – дитячий садок»
Мартинюк Іванна Петрівна


На сучасному етапі розвитку суспільства, зокрема освітньої сфери, неперервність освіти є одним із пріоритетних напрямків її модернізації. Отже,нагальною потребою стає розв'язання проблеми наступності, перспективності та спадкоємності між до­шкільною та початковою ланками освіти.  У розв'язанні поставленої проблеми важливим аспектом є надання пильної уваги соціальному роз­виткові дітей. Освітянам  необхідно чітко розрізняти про­цеси цього розвитку й особливості функціонування соці­альних норм, які визначають правила та зразки суспільно бажаної поведінки, а також приватні, групові норми, які скла­даються в певній соціально-психологічній групі й регулю­ють поведінку дитини в ній
Для успішного навчання у школі важливе оволодіння майбутніми першокласниками загальнонавчальними вміннями та навичками
Так, пропонується використовувати ігри на уроках в 1 класі з метою забезпечення наступності між дошкіллям та початковою ланкою освіти.
Дитина 6-7 років одночасно тяжіє до двох видів діяльності: ігрової і навчальної. Навчальна діяльність визріває а надрах ігрової і лише поступово стає провідною. Протягом уроку можна ввести 2-3 короткочасні ігрові ситуації різної тривалості, а можна весь урок побудувати у вигляді сюжетно-рольової гри.
У систему дидактичних ігор на уроках у 1 класі включають такі ігри:
         на формування розумових операцій (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення);
         на відновлення, доповнення цілого;
         вилучення «зайвого»;
         ігри-інсценізації;
         ігри-конструювання, рольові ігри з елементами сюжету.
Перевагу надають таким іграм, які передбачають участь більшості дітей класу, швидку відповідь, зосередження довільної уваги.
         Ігри на уроках математики 
         „Хто швидше?” (викладають різні варіанти складу числа);
         „Магазин”;
         „Мовчанка” (вчитель показує картку з числом, а діти – сусідів або попереднє чи наступне число);
         „Домалюй фігуру”;
         „Закінчи приклад”;
         „Хто де стоїть?” (5-6 учнів називають свої імена. Хто стоїть попереду? Після? Перед? Між?)
         „Яке число задумане?” (задумане число на 2 більше від 5, відповідь діти показують на віялах або картках);
         „Знайди свою пару” (роздаються картки з йифрами, діти шукають пару, щоб доповнити число до 10);
         „Весела лічба” (на трьох однакових таблицях розміщені цифри від 1 до 10 в довільному порядку і різні за розміром; троє учнів змагаються у швидкості називання чисел у порядку зростання або в порядку спадання);
         „Ланцюжок” (один учень називає приклад, обчислює його й викликає іншого учня, який має назвати інший приклад, не повторюючи попереднього).
Для розвитку вмінь в учнів розв’язувати задачі вчителі практикують розв’язання пар задач, які можна порівнювати між собою.
         На знаходження суми та на збільшення числа на кілька одиниць.
         На знаходження остачі та на зменшення числа на кілька одиниць.
         На збільшення та на зменшення числа на кілька одиниць.
         На знаходження суми та невідомого доданка.
         На знаходження суми та на порівняння.
Графічні диктанти (вчитель говорить, в який бік і на скільки проводити лінію, а діти виконують, не відриваючи олівця від паперу, потім самостійно продовжують візерунок). Дітям складно оволодівати такими уміннями. З цією метою  використовують такі прийоми:
         показ зразка („роби, як я”);
         промовляння вголос порядку дій (2 учні за партою по черзі розповідають один одному, як виконуватимуть завдання);
         перед початком роботи хтось із дітей повторює вголос послідовність дій.
         Ігри на уроках навчання грамоти (читання)
         „Чарівний мішечок” (набір предметів змінюється залежно від мети навчання; це іграшки, у назвах яких є потрібні літери; дрібні речі, які треба описати тощо);
         „Листоноша” (діти отримують листи із завданням для складання невеликих оповідань за малюнком чи опорними словами), Використовується для сильніших учнів;
         „Відгадай” (на столі розкладено 5-6 іграшок або предметних малюнків. Дітям пропонується уважно розглянути їх і вибрати один
         з них. Один учень повинен розповісти про цей предмет, не називаючи його, щоб всі інші здогадались, про що йдеться).
         „Який предмет зайвий?”
         „Яка літера заблукала?” (робота в парах або в малій групі).
         Знайти звукову схему до предметного малюнка або навпаки.
         Вибрати предметні малюнки, в назвах яких є тверді чи м’які приголосні звуки; 1, 2, 3-складові слова, з наголосом на 1, 2, 3-му складі, які відповідають на питання х т о? або щ о?, які означають назву одного або кількох предметів.
         „Сходинки складів”, „Стрічка наголосу”.
         Ці ігри-вправи можна проводити на фланелографі. (Один учень виконує, а інший перевіряє).
         Робота в парах: складання діалогів: покупець-продавець, лікар-хворий; розмова по телефону тощо.
         „Мікрофон” (під час підсумку уроку вчителька пропонує відповісти на такі запитання: Чого навчились на уроці? Яке завдання найбільше сподобалось? Чия відповідь зап’яталась?).
         „Ланцюжок слів” (можна проводити з м’ячиком).
         З метою закріплення вміння аналізувати, вчителька пропонує такі види завдання:
         дібрати слово, якому відповідають такі ознаки: чисте,блакитне, безмарне...; круглий, гумовий, синій...;
         назвати предмети, що відповідають заданій ознаці: зелена (ялинка, трава, гусінь...), холодна (зима, вода, рука...), білий (цукор, сніг, папір...);
         знайти відповідне слово: білка (літає, бігає,стрибає), крокодил (повзає, ходить, плаває...), слон (плаває, стрибає, ходить...);
         вказати назви тварин, яким відповідають такі дії: бігає, гавкає.., пасеться, мукає..., літає, каркає...;
         скласти речення , використовуючи слова з І та ІІ стовпчиків:
         соловей ґелґотати
         пшениця щебетати
         гусак шелестіти
         Враховуючи, що молодші школярі часто узагальнюють за несуттєвими ознаками, вчителям радять використовувати вправи на конкретизацію понять. Наприклад:
         продовжити ряд слів: квіти – це гвоздики, маки, айстри..., птахи – це дятел, ворона, ластівка..., риби – це окунь, карась, щука...;
         закінчити речення: Дерева – це... Транспорт – це... Одяг – це...
         Приклади завдань з метою формування вміння узагалюнювати:
         доповнити речення: Лікар – це людина, яка... Вчитель - ... . ... – це людина, яка співає. Шуба – це одяг, а чоботи - ... . Дуб – це дерево, а ромашка - ...;
         закінчити речення, вибравши потрібні слова:
         Письменник – це людина, яка пише (книга,картина).
         Художник – це людина, яка пише (книга, картина).
         Робота над вивченням лексики у школі спрямована на збагачення активного словника учнів, розвиток мовлення, вироблення навичок, свідомого оволодіння новими словами, уточнення значення і сфери вживання відомих слів. Щоб успішно розв’язати ці завдання, вчитель має добре знати лексичну систему мови і використовувати різноманітні види роботи – тестування, ігрові прийоми тощо.
         Розглянемо, кілька ігор з української мови для другого класу .
         Речення
         Підмет чи присудок
         Обладнання. Письмове приладдя, класна дошка.
         Хід гри і завдання. На дошці записано речення з пропущеним підметом або присудком. Учасники гри переписують,
         вставляючи потрібні слова, спочатку речення, в яких були пропущені підмети, а потім – з пропущеними присудками.
         Гравцям, які першими виконали завдання, зараховується 8 очок, другими – 7, третім – 6. За допущені помилки знімається по 2 очки, за некаліграфічне, неохайне письмо – по 1 очку.
         Матеріал для гри. Землероби ... озимину. стіну. ... доїть корів. Рибалка ... рибу. ... шиє одяг.
Прикордонники ... кордони. ... лікує хворих. Діти ... ягоди.
         Іменник
         Відмінковий ланцюжок
         Гравці діляться на групи. Ведучий називає іменник у називному відмінку і вказує закінчення, потім пропонує гравцям першої групи по черзі змінювати іменник за відмінками. Після місцевого відмінка ведучий називає інший іменник тієї ж відміни знову в називному відмінку. Продовжують ланцюжок учні другої групи.
         Якщо закінчення іменника в усіх відмінках визначено правильно, ряд одержує 10 очок. За кожну помилку знімається 2 очки.
         Прикметник
         Однина – множина
         Обладнання. На аркуші паперу або на дошці записано 10 прикметників з іменниками в називному відмінку однини.
         Завдання. Записати в називному відмінку множини спочатку лише іменники та прикметники а) чоловічого роду, б) жіночого роду, в) середнього роду.
         Хід гри. Виконавши завдання, всі гравці здають ведучому свої аркуші. На кожне словосполучення, правильно поставлене в називному відмінку множини, зараховується 1 очко. За помилку знімається 2 очки і по 1 – за некаліграфічне письмо.
         Матеріал для гри.
         а) Старий ліс, старанний учень, дерев’яне ліжко, золота зірка, сірий вовк, стрімка скеля, рясний дощ, велике вікно, білий ведмідь;
         б) круглий м’яч, струнка ялина, синє море, місячна ніч, юний розвідник, класна кімната, голосний дзвоник, широка річка, орлине крило, дружня сім’я
         в) вірний друг, глибоке озеро, високе дерево, зимовий ранок, солодка груша, морський окунь, нове відро, хоробрий воїн.
         У такому разі весь простір уроку займає ігровий сюжет з його ігровими правилами й ігровою логікою розвитку подій. А всі знання, вміння та навички, які вчитель хотів би передати учням на цьому уроці, виступають як ігрові засоби.
         Для певної категорії дітей (та деяких дорослих) бажання грати приховує потребу в сильному та цілісному емоційному переживанні, яке особливо характерне для молодших школярів. Зазвичай, для цього віку такий стан речей є нормальним: ігри надають їм можливість емоційно реагувати на різні хвилювання і труднощі, які виникають на рівні стосунків з оточуючими, навчитися контролювати й регулювати свій внутрішній світ. Однак іноді в деяких дітей таке ставлення до гри зберігається надовго – і не лише в дитинстві.
         Учень включається в гру цілком: усім інтелектуальним, особистісним, емоційним потенціалом, життєвим досвідом і творчими ресурсами. Гра обумовлює певні правила поведінки учасників, межі дозволеного, тимчасові обмеження конкретного ігрового простору. Гра є „експериментальним майданчиком” особистості, дозволяє почувати себе вільним від будь-яких обмежень (стереотипів, шаблонів мислення і звичних варіантів розв’язання проблеми).


Немає коментарів:

Дописати коментар