ДОПОВІДЬ НА ТЕМУ:
«ВИКОРИСТАННЯ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР НА УРОКАХ З МЕТОЮ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЛЯМ ТА ПОЧАТКОВОЮ ЛАНКОЮ ОСВІТИ»
«ВИКОРИСТАННЯ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР НА УРОКАХ З МЕТОЮ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЛЯМ ТА ПОЧАТКОВОЮ ЛАНКОЮ ОСВІТИ»
Підготувала:
Вчитель початкових класів
Боб’ятинського НВК
«ЗШ І – ІІ ступенів – дитячий садок»
Мартинюк Іванна Петрівна
На сучасному етапі розвитку суспільства, зокрема
освітньої сфери, неперервність освіти є одним із пріоритетних напрямків її
модернізації. Отже,нагальною потребою стає розв'язання проблеми наступності,
перспективності та спадкоємності між дошкільною та початковою ланками освіти.
У розв'язанні поставленої проблеми важливим аспектом є надання пильної
уваги соціальному розвиткові дітей. Освітянам необхідно чітко розрізняти
процеси цього розвитку й особливості функціонування соціальних норм, які
визначають правила та зразки суспільно бажаної поведінки, а також приватні,
групові норми, які складаються в певній соціально-психологічній групі й регулюють
поведінку дитини в ній
Для успішного навчання у школі важливе оволодіння
майбутніми першокласниками загальнонавчальними вміннями та навичками
Так, пропонується використовувати ігри на уроках в 1
класі з метою забезпечення наступності між дошкіллям та початковою ланкою
освіти.
Дитина 6-7 років одночасно тяжіє до двох видів
діяльності: ігрової і навчальної. Навчальна діяльність визріває а надрах
ігрової і лише поступово стає провідною. Протягом уроку можна ввести 2-3
короткочасні ігрові ситуації різної тривалості, а можна весь урок побудувати у
вигляді сюжетно-рольової гри.
У систему дидактичних ігор на уроках у 1 класі включають
такі ігри:
• на формування розумових операцій (аналіз, порівняння, класифікація,
узагальнення);
• на відновлення, доповнення цілого;
• вилучення «зайвого»;
• ігри-інсценізації;
• ігри-конструювання, рольові ігри з елементами сюжету.
Перевагу надають таким іграм, які
передбачають участь більшості дітей класу, швидку відповідь, зосередження
довільної уваги.
• Ігри на уроках математики
• „Хто швидше?” (викладають різні варіанти складу числа);
• „Магазин”;
• „Мовчанка” (вчитель показує картку з числом, а діти – сусідів або попереднє
чи наступне число);
• „Домалюй фігуру”;
• „Закінчи приклад”;
• „Хто де стоїть?” (5-6 учнів називають свої імена. Хто стоїть попереду?
Після? Перед? Між?)
• „Яке число задумане?” (задумане число на 2 більше від 5, відповідь діти
показують на віялах або картках);
• „Знайди свою пару” (роздаються картки з йифрами, діти шукають пару, щоб доповнити
число до 10);
• „Весела лічба” (на трьох однакових таблицях розміщені цифри від 1 до 10 в
довільному порядку і різні за розміром; троє учнів змагаються у швидкості
називання чисел у порядку зростання або в порядку спадання);
• „Ланцюжок” (один учень називає приклад, обчислює його й викликає іншого
учня, який має назвати інший приклад, не повторюючи попереднього).
Для розвитку вмінь в учнів розв’язувати
задачі вчителі практикують розв’язання пар задач, які можна порівнювати між собою.
• На знаходження суми та на збільшення числа на кілька одиниць.
• На знаходження остачі та на зменшення числа на кілька одиниць.
• На збільшення та на зменшення числа на кілька одиниць.
• На знаходження суми та невідомого доданка.
• На знаходження суми та на порівняння.
Графічні диктанти (вчитель говорить, в який
бік і на скільки проводити лінію, а діти виконують, не відриваючи олівця від
паперу, потім самостійно продовжують візерунок). Дітям складно оволодівати
такими уміннями. З цією метою використовують такі прийоми:
• показ зразка („роби, як я”);
• промовляння вголос порядку дій (2 учні за партою по черзі розповідають один
одному, як виконуватимуть завдання);
• перед початком роботи хтось із дітей повторює вголос послідовність дій.
• Ігри на уроках навчання грамоти (читання)
• „Чарівний мішечок” (набір предметів змінюється залежно від мети навчання;
це іграшки, у назвах яких є потрібні літери; дрібні речі, які треба описати
тощо);
• „Листоноша” (діти отримують листи із завданням для складання невеликих
оповідань за малюнком чи опорними словами), Використовується для сильніших
учнів;
• „Відгадай” (на столі розкладено 5-6 іграшок або предметних малюнків. Дітям
пропонується уважно розглянути їх і вибрати один
• з них. Один учень повинен розповісти про цей предмет, не називаючи його,
щоб всі інші здогадались, про що йдеться).
• „Який предмет зайвий?”
• „Яка літера заблукала?” (робота в парах або в малій групі).
• Знайти звукову схему до предметного малюнка або навпаки.
• Вибрати предметні малюнки, в назвах яких є тверді чи м’які приголосні
звуки; 1, 2, 3-складові слова, з наголосом на 1, 2, 3-му складі, які відповідають
на питання х т о? або щ о?, які означають назву одного або кількох предметів.
• „Сходинки складів”, „Стрічка наголосу”.
• Ці ігри-вправи можна проводити на фланелографі. (Один учень виконує, а
інший перевіряє).
• Робота в парах: складання діалогів: покупець-продавець, лікар-хворий;
розмова по телефону тощо.
• „Мікрофон” (під час підсумку уроку вчителька пропонує відповісти на такі
запитання: Чого навчились на уроці? Яке завдання найбільше сподобалось? Чия
відповідь зап’яталась?).
• „Ланцюжок слів” (можна проводити з м’ячиком).
• З метою закріплення вміння аналізувати, вчителька пропонує такі види
завдання:
• дібрати слово, якому відповідають такі ознаки: чисте,блакитне, безмарне...;
круглий, гумовий, синій...;
• назвати предмети, що відповідають заданій ознаці: зелена (ялинка, трава,
гусінь...), холодна (зима, вода, рука...), білий (цукор, сніг, папір...);
• знайти відповідне слово: білка (літає, бігає,стрибає), крокодил (повзає,
ходить, плаває...), слон (плаває, стрибає, ходить...);
• вказати назви тварин, яким відповідають такі дії: бігає, гавкає..,
пасеться, мукає..., літає, каркає...;
• скласти речення , використовуючи слова з І та ІІ стовпчиків:
• соловей ґелґотати
• пшениця щебетати
• гусак шелестіти
• Враховуючи, що молодші школярі часто узагальнюють за несуттєвими ознаками,
вчителям радять використовувати вправи на конкретизацію понять. Наприклад:
• продовжити ряд слів: квіти – це гвоздики, маки, айстри..., птахи – це
дятел, ворона, ластівка..., риби – це окунь, карась, щука...;
• закінчити речення: Дерева – це... Транспорт – це... Одяг – це...
• Приклади завдань з метою формування вміння узагалюнювати:
• доповнити речення: Лікар – це людина, яка... Вчитель - ... . ... – це
людина, яка співає. Шуба – це одяг, а чоботи - ... . Дуб – це дерево, а ромашка
- ...;
• закінчити речення, вибравши потрібні слова:
• Письменник – це людина, яка пише (книга,картина).
• Художник – це людина, яка пише (книга, картина).
• Робота над вивченням лексики у школі спрямована на збагачення активного
словника учнів, розвиток мовлення, вироблення навичок, свідомого оволодіння
новими словами, уточнення значення і сфери вживання відомих слів. Щоб успішно
розв’язати ці завдання, вчитель має добре знати лексичну систему мови і
використовувати різноманітні види роботи – тестування, ігрові прийоми тощо.
• Розглянемо, кілька ігор з української мови для другого класу .
• Речення
• Підмет чи присудок
• Обладнання. Письмове приладдя, класна дошка.
• Хід гри і завдання. На дошці записано речення з пропущеним підметом або
присудком. Учасники гри переписують,
• вставляючи потрібні слова, спочатку речення, в яких були пропущені підмети,
а потім – з пропущеними присудками.
• Гравцям, які першими виконали завдання, зараховується 8 очок, другими – 7,
третім – 6. За допущені помилки знімається по 2 очки, за некаліграфічне,
неохайне письмо – по 1 очку.
• Матеріал для гри. Землероби ... озимину. стіну. ... доїть корів. Рибалка
... рибу. ... шиє одяг.
Прикордонники ... кордони. ... лікує хворих.
Діти ... ягоди.
• Іменник
• Відмінковий ланцюжок
• Гравці діляться на групи. Ведучий називає іменник у називному відмінку і
вказує закінчення, потім пропонує гравцям першої групи по черзі змінювати
іменник за відмінками. Після місцевого відмінка ведучий називає інший іменник
тієї ж відміни знову в називному відмінку. Продовжують ланцюжок учні другої
групи.
• Якщо закінчення іменника в усіх відмінках визначено правильно, ряд одержує
10 очок. За кожну помилку знімається 2 очки.
• Прикметник
• Однина – множина
• Обладнання. На аркуші паперу або на дошці записано 10 прикметників з
іменниками в називному відмінку однини.
• Завдання. Записати в називному відмінку множини спочатку лише іменники та
прикметники а) чоловічого роду, б) жіночого роду, в) середнього роду.
• Хід гри. Виконавши завдання, всі гравці здають ведучому свої аркуші. На
кожне словосполучення, правильно поставлене в називному відмінку множини,
зараховується 1 очко. За помилку знімається 2 очки і по 1 – за некаліграфічне
письмо.
• Матеріал для гри.
• а) Старий ліс, старанний учень, дерев’яне ліжко, золота зірка, сірий вовк,
стрімка скеля, рясний дощ, велике вікно, білий ведмідь;
• б) круглий м’яч, струнка ялина, синє море, місячна ніч, юний розвідник, класна
кімната, голосний дзвоник, широка річка, орлине крило, дружня сім’я
• в) вірний друг, глибоке озеро, високе дерево, зимовий ранок, солодка груша,
морський окунь, нове відро, хоробрий воїн.
• У такому разі весь простір уроку займає ігровий сюжет з його ігровими
правилами й ігровою логікою розвитку подій. А всі знання, вміння та навички,
які вчитель хотів би передати учням на цьому уроці, виступають як ігрові
засоби.
• Для певної категорії дітей (та деяких дорослих) бажання грати приховує
потребу в сильному та цілісному емоційному переживанні, яке особливо характерне
для молодших школярів. Зазвичай, для цього віку такий стан речей є нормальним:
ігри надають їм можливість емоційно реагувати на різні хвилювання і труднощі,
які виникають на рівні стосунків з оточуючими, навчитися контролювати й
регулювати свій внутрішній світ. Однак іноді в деяких дітей таке ставлення до
гри зберігається надовго – і не лише в дитинстві.
• Учень включається в гру цілком: усім інтелектуальним, особистісним,
емоційним потенціалом, життєвим досвідом і творчими ресурсами. Гра обумовлює
певні правила поведінки учасників, межі дозволеного, тимчасові обмеження
конкретного ігрового простору. Гра є „експериментальним майданчиком”
особистості, дозволяє почувати себе вільним від будь-яких обмежень
(стереотипів, шаблонів мислення і звичних варіантів розв’язання проблеми).
Немає коментарів:
Дописати коментар